Gazeta Wyborcza Jerzy Wójcik fired protest

In a statement reached by the Wirtualnemedia.pl portal, Jarosław Kurski, the first deputy editor-in-chief of Gazeta Wyborcza, emphasized that the management of the title did not know of any accusations against Wójcik, and “The alleged dismissal is a convenient screen here.” He drew attention to the merits of the publishing director, that is, leading “Wyborcza” out of the “deep collapse” and making it “one of the world leaders in the digital transformation of traditional media”.

The authors of the statement claim that “Management is trying to misrepresent its activities as resolving a personnel conflict.” In their opinion, “it’s manipulation.”

“Attacking the publisher of Wyborcza, which the president of Agora has been conscientiously devoted to for several months, is an attack on the independence of the entire editorial office. The publisher is not only a guarantor of its financial security, but a guardian of her mission as much as the editor-in-chief. Today, they are the basis for the credibility of the entire newspaper team and its resistance to political, business and corporate pressures. It is he who decides whether we strengthen independent journalism at a time when it is crushed by the machinery of writing power, or whether we improve the company’s results at all costs “- noted the management of” GW “.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl – thousands of media and marketing advertisements

The chiefs add that the decision of Agora’s management board was taken against “GW” and weakened it by, inter alia, depriving the “main strategist and defender of the interests of the independent editorial office” or a blow to the stability and sense of security of the team. According to the management, the CEO Bartosz Hojka and the company’s management board since June (when Wójcik was to be dismissed for the first time) have “put the process of business sanitation> Wyborcza

“The attack on such a deeply understood independence of our editorial office is unjustified in terms of business -“ Wyborcza ”is in good shape, and our stable base of over 250,000 digital subscribers are admired by publishers all over Europe. C.worse, it is an attack that is dangerous to the weakening Polish democracy. It happened at a time when the sparse free media are systematically destroyed by the machine of authoritarian power ” – add the chiefs.

The management of “Wyborcza” has announced that it will defend its title “as a good that belongs to their readers”. “The alleged disciplinary dismissal (…) was carried out in a way that not only offends personal and corporate culture, but also grossly violates the law, which has serious consequences for the company and Bartosz Hojka. Therefore, we consider them null and void, “conclude the chief’s statement.

Wójcik released after 28 years

On Tuesday, the management board of Agora parted ways with the publisher of Gazeta Wyborcza, Jerzy B. Wójcik. According to our information, he was released on disciplinary basis. The message was delivered by Bartosz Hojka, President of the Management Board, during the meeting convened at 14 meetings. As announced, “important information concerning the publishing part of Gazeta Wyborcza” was to be provided there.

– We can only confirm that the employment contract with the current publishing director of “Gazeta Wyborcza” has been terminated today. The reason and procedure for terminating the cooperation with the publishing director is a matter between the publisher as an employer and an employee. For legal reasons, this is the only thing we can say in this case – Nina Graboś, Agora’s corporate communications director, gave us on Tuesday.

Protest of journalists from “Gazeta Wyborcza”

A conflict between the top executives of the title and the company’s management broke out at the beginning of June this year, when the management board of Agora announced the intention to merge the company’s press segment (mainly Gazeta Wyborcza and Wyborcza.pl) with the Gazeta.pl division. It was supposed to be connected with the dismissal of Wójcik. The chiefs of the title and some journalists protested against it.

Agora’s management board replied that it was “amazed and concerned” at what was being done to “deepen the divisions” within the company. The management took the title of the board’s words as a threat and declared that it would not cooperate with Agnieszka Sadowska, a board member, who in their opinion “secretly prepared an integration plan”.

One of Agora’s owners, Agora Holding, in a letter to employees, emphasized that it wanted to be a “guarantor of both sides’ security” of the Wyborcza.pl and Gazeta.pl integration process. The management of Gazeta.pl also took the floor, opposing the “narrative of colleagues from Gazeta Wyborcza” and expressing amazement at “attempts to influence the composition of the Management Board of Agora SA and the desire to overcome the compromise proposed at the beginning”.

Among the chief postulates of “Wyborcza” presented a few months ago, there was also the removal of Agnieszka Sadowska, a board member from supervising their team, and the inclusion of a representative of “Wyborcza” in the management board. Sadowska left Agora, but the second postulate remained unfulfilled.

From October, the content of “Wyborcza” no longer appears on the pages of Gazeta.pl, as it has been for years. – Indeed, in October “Gazeta Wyborcza” decided to withdraw the content of Wyborcza.pl from the Gazeta.pl homepage – said Agnieszka Siuzdak, a recently appointed member of Agora’s management board (responsible for Gazeta.pl, among others). – The motivation for such a movement was the desire to increase direct traffic on Wyborcza.pl. We will be able to assess the overall consequences of this decision for both media only after a long time, because we are talking about the potential impact on the long-term aspects of the business. Only in a few months we will be able to fully answer this question – she emphasized.

The idea of ​​spinning off “Gazeta Wyborcza” into a separate company has been suspended

In August, during the presentation of the company’s results for the second quarter of this year. it was emphasized that it was not possible for the spin-off of Gazeta Wyborcza to be a subsidiary to change the ownership structure. Jerzy Wójcik, the publisher of Gazeta Wyborcza, is still an employee of the company – confirmed the management board.

– The process (integration of divisions in Agora) is only just started, it will probably take about two months – said Anna Kryńska-Godlewska, member of Agora’s management board. And she added that it concerns “only the feasibility study” of the spin-off. – We have to check whether it is technically feasible. This only applies to the separation of “Gazeta Wyborcza” within our structures. The company will remain the property of Agora. It is not possible for the spin-off to change the ownership structure of such a company, she emphasized.

Last Friday, Agora’s president, Bartosz Hojka, announced that work on spinning off “Gazeta Wyborcza” to a separate subsidiary was suspended.

Agora limited the loss

In the third quarter of this year. Agora with a 38% increase in revenues recorded a decrease in net loss from PLN 9 to 1.5 million. Revenue from tickets and snacks in Helios cinemas surged much more than from advertising and press sales.


About Eric Wilson

The variety offered by video games never ceases to amaze him. He loves OutRun's drifting as well as the contemplative walks of Dear Esther. Immersing himself in other worlds is an incomparable feeling for him: he understood it by playing for the first time in Shenmue.

Check Also

Lack of investments may result in a shortage of electricity

Maciej Bukowski, president of Wise Europa, in the report “On inflation and energy prices” emphasizes …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *